[Review] Geschreven door Neophytist op 2005-03-10 17:35:29
Intro, Geschiedenis & Features
Ook Ubisoft heeft de moeite genomen om een drietal spellen op tijd af te hebben voor de Europese DS launch. Eén daarvan is de racegame Asphalt Urban GT. Nadat je dinsdag de review van Ridge Racers DS, de andere racegame die de DS aandoet hebt kunnen lezen, is vandaag dus deze titel aan de beurt. Lees dus snel verder! Nog één nachtje en het is zover, Nintendo’s dubbelgeschermde handheld ligt dan eindelijk in de winkels, te wachten totdat jij hem vol liefde en een dikke portemonnee komt ophalen. Zoals je al weet zal deze vergezeld worden door maarliefst twee racegames, te weten Ridge Racer DS en Asphalt Urban GT. De review van de eerstgenoemde heb je nu al voorbij zien komen, en nu is het vanzelfsprekend genoeg ook tijd om de andere game eens op de ontleedtafel te leggen. Dit is M-Gaming’s Asphalt Urban GT review, één van de twee racegames voor de Nintendo DS. Read on! Geschiedenis Nou ja, geschiedenis. Zo’n rijke geschiedenis heeft deze game eigenlijk nog niet. Het kan zelfs dat je helemaal nog nooit van de franchise gehoord hebt, aangezien de enige verschijning van de game tot nu toe op de Nokia N-Gage was, en dat is nou ook niet echt dé handheld die iedereen op de voet volgt. Niet dat dat een slechte game was trouwens, de game werd redelijk goed ontvangen met een gemiddelde score van een 7,8. Gameloft, de developer van Ashpalt Urban GT, is trouwens geen onbekende met spellen ontwikkelen voor handhelds, hun hele repertoire bestaat hier namelijk uit. Naast een paar N-Gage spellen zoals Rayman 3, Splinter Cell en Ghost Recon, heeft Gameloft erg veel spellen gemaakt voor mobiele telefoons. Een kleine greep uit de lijst: Prince of Persia Warrior Within, XIII, Splinter Cell Pandora Tomorrow 3D, Rainbow Six 3 en Rayman Golf. Asphalt Urban GT voor de DS is dus Gameloft’s eerste uitstap naar een échte pure handheld, eentje die mensen echt voor de games halen en waar dus alleen de kwaliteit van de spellen telt. Lees dus snel verder of deze nieuwe weg die developer Gameloft is ingeslagen een goede, of een slechte keuze was. Features Als je alleen naar de features die deze game je te bieden heeft zou kijken, zou je nog redelijk onder de indruk raken. Waar Ridge Racer je 3 verschillende gebieden bied daar heeft Asphalt er 9. Ook heeft Asphalt Urban GT 35 verschillende races om te voltooien, Ridge Racer DS ‘maar’ 20. Verder is een van de aantrekkelijkste features van dit spel het autoaanbod, dit is namelijk erg indrukwekkend. Er zijn in totaal 25 auto’s van verschillende bekende automerken aanwezig, zoals de Aston Martin Vanquish, Hummer H1, Lamborghini Diablo Roadster, Nissan Skyline GT-R, Shelby GT500 en nog veel meer grootheden. Nadat je het geld bij elkaar hebt geraced om één van deze auto’s te kopen, kun je naar de garage gaan en beginnen te sleutelen. À la NFSU kun je namelijk allerlei upgrades voor je auto kopen, zoals een betere wegligging, een sterkere motor of krachtigere remmen.
Gameplay, Graphics, Multiplay & Conclusie
Gameplay Tjah, nou zijn we bij een pijnlijk punt uitgekomen. Daar dit onderdeel van de game cruciaal is, zou je toch mogen verwachten dat dit vooral bij een spel voor de Nintendo DS, waar gameplay voorop staat, wel goed zou zitten. Niet dus. Gameloft heeft zich er op dit punt gewoon geprobeerd makkelijk vanaf te komen, iets wat ze uiteindelijk duur is komen te staan. Qua gebruik van het touchscreen en de andere functies is deze game gewoon slecht, in elk geval ver onder de maat van wat je mag verwachten van een DS game. Het tweede scherm word alleen maar gebruikt voor de rondetijd en een lullig mapje, het is op geen enkele manier mogelijk om via het touchscreen de game te besturen, en dat is nog lang niet alles. Eerst dit even verwerken; de game gebruikt het touchscreen niet onder het spelen. ‘Hoe moet ik dan sturen?’, vraag je je af? Gewoon, met het D-pad, zoals je dat ook 20 jaar geleden deed. Niet dat dat dan zo slecht werkt, maar dit is gewoon niet acceptabel. Maar hier houd het niet eens op, onder het racen zitten er wel meer dingen fout. Verkeerde richtingpijlen, bomen en palen waar je doorheen kan rijden, tegenstanders met het AI van een nat bierviltje en niet kloppende crashes zijn enkele voorbeelden van dingen die in deze game aardig fout zitten. Maar goed, we kijken even verder wat de game te bieden heeft. Zodra je begint te spelen, valt je op dat Gameloft erg goed naar spellen als Burnout 3 en Need for Speed gekeken heeft. Zo heb je in de game onder het racen een turbo, die gevuld word wanneer je (net zoals bij burnout) tegen het verkeer inrijd, door de bochten glijdt of andere roekeloze acties uitvoert. Het enige wat hier jammer aan is, is dat je auto praktisch onbestuurbaar word wanneer je een turbo loslaat, en je dit dus alleen op rechte stukken kunt gebruiken. Als je dus alles bij elkaar optelt, aftrekt, vermenigvuldigd en deelt, komt er simpelweg uit dat que gameplay er nog wel wat aan de game gesleuteld had mogen worden. Natuurlijk zul je dit altijd zien bij launchgames, maar bij dit spel is het wel érg extreem.
N1 Score: 5.5
+
-
Gekoppelde games
Asphalt Urban GT (Nintendo DS)