[Review] Geschreven door Lennart op 2005-03-27 20:03:55

Slinger-de-slinger!

[B]Nintendo is de laatste tijd flink bezig met het uitproberen van allerlei verschillende soorten gameplay. Zo ging de franchise van vrolijke aap Donkey Kong flink op de schop en poept Nintendo opeens afwijkende, vernieuwende maar hele briljante games uit. King of Swing is er ook zo’n een, maar is hij net zo goed als die anderen?[/B] Jaja, Donkey Kong kan opeens veel meer dan alleen maar de wereld redden op de ‘standaard’ manier. Sinds Donkey Kong 64 heeft hij volgens mij flink wat cursussen van het LOI gevolgd, want hij trommelde opeens als Dave Grohl en ook Jungle Beat was niet echt wat we van hem gewend waren. Nu bewijst hij ook met DK: King of Swing dat het anders kan. Wat kunnen we nu allemaal doen? Geschiedenisje van de aap? Iedereen weet nu zo onderhand toch wel dat Donkey Kong als vijand begon van de inmiddels beroemde Italiaan Mario maar daarna op het rechte pad is gekomen? Mooi zo, dan wordt dat voor een keer even geskipped. Laten we het dagboek verbranden en de glazen bol uit de tent flikkeren en naar het heden kijken…

[IMG]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=DKSwingLogo.jpg height='150' width='200'[/IMG]
[B]Lego-Jungle[/B] Goed, toen de koerier de game kwam brengen belande hij gelijk in mijn DS. Tja, het is dan geen DS-game maar hij doet het er toch prima op hoor! Eigenlijk heb ik altijd een beetje het idee dat ik een soort van held ben, dus werd de handleiding direct in de hoek van de kamer gedumpt. Gelijk maar effe ‘Adventure’ dan. Deze mode draait om een spannend verhaal, vol intriges en plotwendingen, zoals je eigenlijk wel kan verwachten van een Donkey Kong-game. Bash K.Rool heeft enkele medailles gestolen en zonder deze kan de kroning van de koning van de Jungle of zoiets niet doorgaan. In iedere wereld laat hij er een paar vangen en het is aan onze held, Donkey Kong, om ze terug te veroveren. Spannend, leuk, boeit me niks en vind er geen flikker aan, het hele slingeren is veel leuker. Donkey Kong staat aan het begin nog met beide benen op de grond dus het is nog niet gelijk slingeren. Hij wordt met de pijltjestoets onder ‘dat ding’ geduwd. Ik zou toch zweren dat ik in Legoland was aangekomen want ‘dat ding’ lijkt sprekend op de bovenkant van een legoblokje. Maar goed, al snel realiseer ik me dat er geen apen leven in Denemarken en dat er al hélemaal geen oerwouden zijn daar, dus daalt het enthousiasmeniveau wat zonet omhoog kwam helaas weer. Waar was ik ook alweer? Oh ja, bij het begin van het level. Daar sta ik dan, onder het ‘legoblok’, geen idee wat ik doen moet. Trouwens een goed moment om die aap eens even aan een keuringstest te onderdoen. Wat lijkt hij in deze game toch op een rasmongool zeg! Ja, sorry dat ik het zo zeggen moet, maar het is niet anders, die bananenmarihuana zat er volgens mij flink in bij de makers van King of Swing want ze hebben het op dit gebied toch echt flink verneukt. Ik sluit de Adventure-mode af om eens even te kijken of er ergens iets is waar ik de controls kan uitvogelen want ik heb daar zo ondertussen wel lang genoeg gestaan. Onder Extra’s, bij Cranky’s Lectures kom ik de oude aap uit de serie tegen, genaamd Cranky. Ook hij ziet er uit als een flinke mongool. Voeg deze game samen met Donkey Konga en je hebt een jostiband joh! Genoeg gedold, hij ziet er dan wel niet helemaal uit alsof hij helemaal honderd procent is, maar hij legt me wel alles piekfijn uit en doormiddel van kleine oefeningetjes heb ik het hele slingeren (want daar draait het om, als dat het je misschien ontgaan was) al lekker onder de knie. Wat volgt is een weg terug naar de Adventure-mode.
[IMG]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=DKSwingScreen004.jpg[/IMG]
[B]Slingeren tot je er misselijk van wordt![/B] Wat heeft die Cranky me nou allemaal uitgelegd wat ik zelf niet bedenken kon? Ten eerste zijn de controls een beetje afwijkend van wat je er normaal van zou verwachten. Je springt in de lucht door de L- en R-knop tegelijkertijd in te drukken, iets wat me bij dat stukje wannabe-lego brengt. Daar heb ik drie keuzes: ik pak het stuk vast met m’n linkerhand, met m’n rechter of ik pak hem gewoon met beide handen beet. Ook hier kan ik dingen eigenlijk in elkaar onderverdelen. Zo begin je om de hand te draaien waarmee je hem vasthoud. Je blijft eigenlijk net zo lang rondjes draaien tot je hem loslaat, iets wat je een eindje de lucht in slingert. Aan het begin zal je dit nog voorzichtig doen, later zul je merken dat je toch eigenlijk wel de enige slinger-skillz bezit en zal je meer risico kunnen nemen, iets wat je vaak wel tijd en gepiemel bespaard. Pak je een stuk met beide handen dan begint Donkey Kong zich op te laden. Na een seconde of wat kleurt de aap rood en dat betekend dat je vijanden voor je moeten oppassen. Laat je de knoppen los dan zal je namelijk een heuse aanval gebruiken! Eigenlijk is dit nog niet alles. Er vallen banaantjes te verzamelen en per tien banaantjes kan je een van je drie hartjes weer bijvullen door op de B-knop te drukken. Vanaf de magische grens van twintig banaantjes kan je zelfs een soort goddelijkheid bereiken door op de A-knop te drukken. Het ster-uit-Mario gebeuren, zeg maar. Je verliest er dan wel twintig banaantjes door, maar door het op het goede moment te plannen kan het soms best handig zijn.

Graphics, Sound, Gameplay en Conclusie

[B]Graphics & Sound[/B] Om eerlijk te zijn was ik eigenlijk al gewend aan krachtige DS die prachtige graphics op je scherm kan toveren. Die overgang zorgt ervoor dat het bij veel GBA-games wel even slikken is als je ze opnieuw gaat spelen, maar bij deze had ik dat gevoel eigenlijk nooit. Door de wisselende achtergronden en het prima gebruik van kleuren blijft de game er vrolijk en hip uitzien zonder echte uitschieters omhoog of omlaag (op de apen zelf na dan). Dan het geluid. Ik weet het eigenlijk niet zo goed…en dat zegt volgens mij in dit geval wel genoeg. Het stoort niet maar het blijft ook niet echt hangen, maar zorgt zo nu en dan wel voor sfeer doordat er van die pure Donkey Kong-deuntjes uit je boxen komen. Het enige minpunt zit hem weer in de aap zelf. Het geluid van de stem klopt gewoon niet bij die van de echte Donkey Kong. Als een fiets die het geluid maakt van een auto, je moeder die praat met de stem van je vader, als patat met ketchup.

[IMG]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=DKSwingScreen006.jpg[/IMG]
[B]Gameplay[/B] DK: King of Swing is een hele aparte game die als je het overdrijft eigenlijk een beetje zijn eigen genre creëert. Het is geen platformer als al die anderen zijn, maar ook echt niet iets van een puzzlegame. De game voelt vooral in het begin erg fris en origineel aan en is vrij verslavend als je je ertoe zet. Je moet namelijk wel flink doorbijten want simpel is het niet. Te moeilijk wil ik niet zeggen, maar wel ‘een game waar je iets meer je best voor doen moet’. Naast de Adventure-mode kun je ook kiezen uit Single Jungle Jam en Multiplayer Jungle Jam. Hierin zitten een aantal leuke minigames, zoals Race, Obstacle Race, een Fight-optie en een soort van ‘mol zo veel mogelijk kisten’-ding. Ze zijn wel leuk, maar niet echt iets om er speciaal je GBA / DS voor aan te zetten. Waarom? Omdat ze net iets te moeilijk zijn als je het nog niet goed genoeg kan maar als je het eenmaal kan, is het weer net iets de simpel en is de uitdaging er een beetje af. Kan dit een hele game leuk blijven? Ja, dat kan, al zal het plezier wat je aan het begin er aan beleeft langzaam slijten, maar het blijft over het algemeen leuk en origineel. Ja, origineel, als je d’r eigenlijk over na gaat denken merk je dat Nintendo dit heel slim heeft aangepakt. Zo heeft ieder level eigenlijk wel z’n eigen ding. In de één zijn het hendels die je overal moet overhalen, bij de ander worden de schiettonnen geïntroduceerd, je moet in een level ook nog eens uitkijken voor bijtgrage vissen; in ieder level zit wel iets wat eigenlijk héél simpel is maar het wel fris houdt. Nooit had ik het idee dat alles op een cheesy manier werd opgerekt. Als ik eens vrienden had en als die vrienden dan ook nog eens een GBA of DS hadden met King of Swing, dan zou ik het over ‘dat ene level met die….’ kunnen hebben, omdat ze eigenlijk altijd anders zijn!
[IMG]http://www.m-gaming.nl/viewerscreen.php?screen=DKSwingScreen007.jpg[/IMG]
[B]Conclusie[/B] Een game als King of Swing is genieten geblazen, maar het mist wel iets. Aan het eind is alles niet meer zo aantrekkelijk als het in het begin was, al kan Nintendo hier eigenlijk weinig aan doen. De game scoort over het algemeen niet erg hoog maar dat komt volgens mij meer door de laatste indruk. Maar als je alles zo bij elkaar optelt kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat dit een hele speciale game is. Leuke bossfights, prima graphics en veel soepel slingerplezier maken de game tot een prima eentje, maar door de houdbaarheidsdatum die aan het eind een beetje overschreden wordt is het toch niet zo lekker als een echte must-have. Áls hier een vervolg van komt heb ik liever dat het gebeurd om de mensen die het origineel niet gespeeld hebben plezier te laten beleven en niet voor meer van hetzelfde. Een best lekkere game, zo aan het eind van het GBA-tijdperk.

N1 Score: 8.2

+

-

Gekoppelde games

Donkey Kong: King of Swing (Game Boy Advance)