[Nieuws] Geschreven door Redactie op 2002-08-31 11:03:01

Final Fantasy Tactics

Final Fantasy... Wie kent het niet? De geweldige RPGs van Squaresoft(De meeste dan) die zijn uitgekomen op de NES, SNES, Gameboy en Playstation gaan al vele jaren mee. Final Fantasy is dan ook één van de meest gerespecteerde series ooit en heeft zoveel delen dat je ze niet meer op twee handen kan tellen. Elk deel werd zowat een kassasucces en geen was echt hetzelfde. Het bleven natuurlijk RPGs maar elk deel had zulke afwijkende spelelementen (vergeleken met de andere delen) dat je beter over een nieuwe RPG kon praten dan over een opvolger. Ook typisch Final Fantasy is dat het verhaal altijd kop en schouders boven de rest van RPG land uitstak. Daarnaast was de gameplay ook altijd van hoge kwaliteit. Turn-Based gevechten waarbij strategie en het goed gebruiken van magie en wapens de boventoon voerde. Helaas is de serie naar mijn mening de laatste delen wat afgezakt (en dan heb ik het over deel acht en tien, deel negen was erg goed) en is er meer op grafisch opzicht gelet dan op gameplay. Deel elf wordt een MMORPG (Massive Multiplayer Online RPG) en zal als we het mogen geloven de serie nieuw leven in blazen. Maar hoe zit het dan met de serie? Tien delen kan je toch echt wel op twee handen tellen. Das waar, ware het niet dat er ook nog een paar delen op de Gameboy zijn uitgekomen(Final Fantasy Legends 1 t/m 4 en Final Fantasy Adventures aka Mystic Quest) en die hadden een andere telling. Ook is er nog eentje op de Playstation uitgekomen die in Europa nooit was uitgebracht en over die wil ik het nu gaan hebben. Een Final Fantasy Tactics remake wordt waarschijnlijk dit jaar nog uitgebracht op de GBA en dat is reden voor een feestje, en niet zo'n bescheiden feestje ook! Lookin for a job? Misschien zegt de naam Tactics je niets, dat kan kloppen omdat hij zoals hierboven gezegd nooit in Europa is uitgebracht en dat is toch best wel jammer. Final Fantasy Tactics (FFT) was namelijk één van de allerbeste in de serie en deed het eerder uitgebrachte deel acht verbleken. Het spel is een turn-based strategy RPG en heeft enorm veel diepte. Het oude job system uit deel vijf is/was namelijk teruggekeerd. Met dit systeem kon je een karakter naar eigen wil ontwikkelen en hem maken wat je wou. Wou je een Knight die ook boogschutter skills had? Of een Summoner die behalve Summon Magic ook White magic kon gebruiken? Het was allemaal mogelijk en er waren geen limitaties. Dit systeem was er dus voor de Playstation versie en is nu dus ook voor de GBA versie present. In Tactics heb je zo'n 20+ klassen (zoals Ninja, Monk, Black Mage, White Mage, Squire, Dragon Knight, Dancer en nog veel meer) en elk kan je dus naar eigen inzicht combineren met abilities van andere klassen. De mogelijkheden zijn eindeloos! Turn-based? Cool! Er zijn niet heel veel mensen die turn-based over real-time kiezen maar bij FFT zal dat wel eens veranderen (als dat al niet eerder gebeurt is). De gevechten zijn namelijk heerlijk spannend en eisen het uiterste van je strategisch denkvermogen. Elke unit op het battle scherm, ongeacht die van de vijand of van jezelf, heeft een balkje die elke keer als een andere speler een move maakt omhoog schiet, is die vol dan mag die unit een move maken. Zo kan je nooit zeker weten of jij het wel bent die de volgende aanval kan maken. Als één van jou units gereed is dan kan je normaal gesproken twee moves doen. Lopen en dan bijvoorbeeld aanvallen of een helende potion gebruiken. Je hoeft natuurlijk niet te lopen of aan te vallen, je kan ook gewoon je beurt afwachten tot een betere mogelijkheid zich aanbied. Zo werkt het een beetje. Als dit een beetje saai overkomt dan is dat omdat het erg moeilijk is om het uit te leggen. Speel het spel en je komt er snel genoeg achter hoe geniaal het is en hoeveel diepgang het battle systeem heeft. Ik was er na dit spel in ieder geval zeker van, Turn-based is fantastisch! Legers Naast het vechten moet je je mini-legertje natuurlijk ook nog een beetje onderhouden en dien je inkopen te doen voor betere wapens en wellicht het aanschaffen van een nieuwe soldaat (die je daarna weer helemaal zelf kan customizen). Dit allemaal vertaald zich in zo'n verslavende gameplay dat het je niet meer los laat totdat je een onverslaanbaar leger hebt ontwikkelt dat iedereen de baas is. Daarna begin je opnieuw en maak je een heel ander soort leger. Dat is namelijk een grote plus in FFT. Elk potje dat je speelt is anders, in de één kan bijvoorbeeld je hoofdpersoon een Knight zijn met Lancer eigenschappen en in de ander een Black Mage met Monk eigenschappen. De keuze is aan jou en niemand anders. Story time FFT is voorzien van een van de meest fantastische verhalen die ooit in een spel voorkwamen (Ik kan het weten, ik heb de PSX versie bont en blauw gespeeld) en overtreft elke andere Final Fanasy als je het mij vraagt(alleen deel zeven kwam in de buurt). Ik ga er dan ook helemaal niets over verklappen alleen dat het spel om Ramza Beauwolf draait, de rest wil je gewoon niet weten omdat het zo erg goed in elkaar steekt. Er zijn zoveel plotwendingen en intriges dat je elke keer weer verbaast achter je scherm zit. En ook voor ouwe FFT rotten zal het verhaal opnieuw de moeite waard want het gaat hier om een remake, met echte toevoegingen aan het verhaal. GBA doet goed werk De graphics op de GBA doen aan de hand van de plaatjes haast niet onder aan de PSX versie! Dit is nog best knap want ook al was het niet de mooiste titel aller tijden, deze complexe 3D gebieden en special effects op een GBA overzetten verdiend een applausje. Personages zijn nog steeds sprites overigens. Al met al kan je merken dat de graphics hun ding doen(helemaal omdat het op de GBA is), maar dat de gameplay duidelijk voorrang heeft en dat is maar goed ook. Waar ik me een echter beetje zorgen over maak is het geluid, die was op de PSX zo mooi (de muziek dan, de sounds waren wat minder) en sfeervol dat het me moeilijk lijkt ze op de GBA te zetten zonder dat de kwaliteit naar beneden gaat. Maar dat zullen we nog zien. In ieder geval zal het gehele PSX spel op de GBA zitten PLUS nog vele extras. Genoeg reden voor de echte fans het spel voor de zoveelste keer te verslaan. Hier kun je haast niet omheen Deze remake is uiteraard vooral bedoelt voor de gamers die nooit de kans hebben gehad om FFT op de PSX te spelen. En het moet gezegd worden, als je dit laat lopen dan mis je een van de beste RPG/Strategy spellen die er ooit zijn verschenen. Ik raad iedere avontuurlijk ingestelde GBA fan dan ook aan zich in dit geweldige avontuur te storten zodra hij uitkomt. Voor de FFT fans zal deze versie ook niet teleurstellen door de beloofde extras maar het echte wachten is op een opvolger van dit grandioze spel. Tot dan spelen we FFT op de GBA, dit keer onder de warme zon.