[Preview] Geschreven door Redactie op 2002-08-31 14:46:20

Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast

En, zoals we allemaal weten, iets wat succesvol is wordt tot op het bot uitgemolken. Dan moet je denken aan Star Wars action figures, sleutelhangers, T-shirts, een"echte"Star Wars lightsaber en natuurlijk...games. Al jaren lang vallen de Star Wars games als bladeren uit de bomen. Ieder jaar komt er wel een nieuw spel uit. Ik noem er een paar: Star Wars, Rebel assault, Jedi Knight, Tie Fighter, Super Star Wars, Force Commander, Shadow of the Empire, Rogue Squadron, Rogue Leader, Dark Forces I en II, Star Wars Racer enz. Dit is slechts een kleine greep uit de Star Wars doos. Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is Star Wars de gameserie met de meeste delen! Berg aan games Hoewel het merendeel van de Star Wars series goede games zijn, valt er uit de gigantische berg Star Wars games ook wel wat bagger te halen. Zo was er het zeer matige Force Commander en het eveneens niet zo goede Jedi Power Battles. Hoewel niet slecht, was Shadow of the Empire ook geen hoogstaande game en Dark Forces viel in de ogen van fans ook behoorlijk tegen. Echter, als je over het algemeen naar de serie kijkt dan zit er toch een hele hoop goede en zelfs baanbrekende spellen tussen. Baanbrekend was bijvoorbeeld het originele Jedi Knight... Luke, I'm your father Hoewel we(de Star Wars fans) het allemaal niet lieten merken, wouden we allemaal maar al te graag een Jedi zijn. Als niemand even keek dan deden we toch een coole Force imitatie. LucasArts wou de droom om een Jedi te zijn tot leven wekken en kwam met een spel waarmee je die kans kreeg: Jedi Knight. In dit spel kon je dus een Jedi spelen en gebruik maken van verschillende force Powers. De droom kwam uit voor alle wannabees en het spel werd ronduit populair. Maar het was niet alleen het spelen van een Jedi waardoor het zo goed was. Zo kon je ook bepalen welke kant van de Force je zou kiezen: Dark of light. Gebruikte je veel slechte Force powers dan werd je slecht, liet je je niet verleiden door de duistere kant dan werd je een goedzak. Dit resulteerde uiteindelijk in het einde wat je te zien kreeg. Alles bij elkaar genomen was Jedi Knight een grandioos spel. Jedi Outcast De opvolger van Jedi Knight ligt inmiddels al een tijdje in de winkels voor de PC. Deze door Raven Software(Bekend van onder andere de Soldier of Fortune serie)game was wederom een feest voor alle Jedi's onder ons. En ook al was het spel wat minder uitgebreid(Je had niet meer de keuze een slechte of goede Jedi te zijn en er waren geen meerdere eindes, Force powers konden niet naar eigen wil gekozen worden) waren de heerlijke lightsaber gevechten en vette Force powers weer een geweldige ervaring voor de fans. Shoot'em up? Nu is het dus tijd om te Force jumpen en te slizen met je lightsaber op de Xbox en Gamecube. Het spel is actie gericht met veel Shoot'em up elementen. Zo zul je de eerste paar levels niet eens een lightsaber aanraken! Hoewel deze levels al erg vermakelijk zijn begint het spel pas echt als je de felbegeerde blauwe pook in je handen krijgt. Het schiet gedeelte is overigens wel erg goed verzorgd en zal ook niet snel vervelen, zo geven de om te leggen Storm Troopers je flink wat tegenstand en maken je het erg moeilijk. Wapens bestaan uit onder andere laser pistolen, laser machinegeweren en een sniper rifle. Je belangrijkste wapen blijft echter je lightsaber en als je die eenmaal in handen hebt wil je ook niets anders meer. Just like in the movies... Na gewend te raken met wat basis Force powers(jump, push, speed, pull), wat overigens gebeurt op de door Luke Skywalker opgerichte Jedi Academy, ga je als Jedi door de levels heen. Het gebruik maken van je zwaard is ongelooflijk cool. Zo kun je schoten weerkaatsen en hem weggooien om zo vijanden door midden te snijden, heel stoer! Het echte werk begint echter pas als je tegen een Dark Jedi moet vechten. Je kan hier dus echt super veel moves doen zoals stoere combo's, speciale technieken, wall jumps, backflips en natuurlijk de Force technieken(die naarmate je vordert in het spel geüpgraded worden).Op de PC was dit prachtig gedaan en het vechtsysteem wordt dus overgebracht naar de Xbox en Gamecube en zal een paar verbeteringen bevatten. Zo zullen de combo's iets uitgebreider zijn en makkelijker uit te voeren. Ook de verdediging zal iets beter werken als op de PC. Use the Force Om nog even terug te komen op de Force krachten, deze komen in allerlei soorten en maten. Zo heb je de eerder genoemde Force jump, die je gigantisch hoog laat springen. Force grip, met deze kan je tegenstanders kelen en later ook nog eens oppakken en wegsmijten. Je begrijpt dat het erg vermakelijk is om een Storm Trooper met zijn harses tegen de muur te knallen. Force lighting laat je een veld van elektriciteit op de vijand afvuren en Force speed laat jou personage sneller bewegen. Zoals eerder gezegd worden al deze krachten geüpgraded naarmate je verder in het spel en in totaal zullen er rond de 8 krachten in het spel zitten. De levels richten zich ook vaak op de net nieuw verkregen kracht. Controle Het vechtsysteem(die je overigens in third person speelt) lijkt me goed te werken op de consoles maar bij het shoot gedeelte op de Gamecube voorzie ik toch weer wat problemen. De Gamecube lijkt me niet geschikt voor dit soort precisie werk en als er dan een vervelende auto-aim bij moet komen kijken dan voelt het niet meer goed aan. Maar misschien vinden ze er wel wat op en kunnen we ook op de Gamecube lekker knallen zonder bejaarde hulp. Graphics en sound De aangepaste Quake III engine zal op de Xbox en Gamecube opgepoetst worden en goed gebruik maken van de grafische power van de twee consoles. De omgevingen zijn erg gedetailleerd en de models van jou en je vijanden ogen mooi. De sterfscènes zijn ook prachtig in beeld gebracht, schiet je een vijand neer dan zal die op indrukwekkende wijze neerstorten. Het mooist is echter de lightsaber. Onderscheid tussen film en spel is moeilijk te maken, de trail van je zwaard(je weet wel)is authentiek, de lichteffecten die het ding afstraalt zijn mooi en de sword-clashes machtig. Het is echt genieten geblazen als je al zwaaiend vijanden doormidden hakt! Het geluid zal net als haast alle andere Star Wars games van hoog niveau zijn, de originele soundtrack van de eerste drie films zijn aanwezig en die zullen weer veel goede herinneringen oproepen bij fans. Lasers klinken zoals ze moeten horen en de lightsaber eveneens. Voor de oren en ogen zal het spel ook op de consoles weer de moeite waard zijn. Multi-player madness Omdat de consoles nog niet on-line kunnen hebben de makers er een 4-player mode ingedaan. Hoewel dit niet te vergelijken is met de 16+ op de PC kan dit natuurlijk wel erg leuk worden. Samen met vrienden duels houden en elkaar afmaken door middel van geweren, lightsabers en Force powers klinkt geweldig en dat is het dus ook. Wellicht worden er ook bots ingevoerd en er zullen veel verschillende modes zijn om te spelen zoals capture the flag en king of the hill en natuurlijk de onvermijdelijke deathmatch. laatste woord Het geweldige Jedi Outcast komt dus naar de consoles en dat is natuurlijk mooi voor de gamers die het spel nog niet gespeeld hebben. Leuk is ook de aanwezigheid van nieuwe levels, de iets verbeterde graphics en het combat system. Ik vraag me af of het voor degene die hem al gespeeld hebben de moeite waard is om in huis te halen maar dat het een strak spel wordt staat vast.