[Preview] Geschreven door Redactie op 2002-08-31 15:32:00

Fzero

De N64 had niet genoeg kracht om Fzero er mooi uit te laten zien zonder dat de snelheid hoog bleef. Met de GameCube is dat natuurlijk wel het geval. De console heeft immers met Rogue Squadron 2 bewijs soepele framerates met prachtige graphics te kunnen leveren. De vroege screens van Fzero GC zien er wonderbaarlijk mooi uit. De rijkelijk gedetailleerde wagens en omgevingen brengen het futuristische gevoel nog veel beter over dan in de vorige delen. Het beste van dit alles is dat als we de geruchten mogen geloven er in de uiteindelijke game net zoveel tegenstanders op de weg racen als in de N64 versie, en dat met een nog veel hogere snelheid en frames per seconde! Daarnaast zullen special effect als Motion Blur en lichteffecten het spel grafisch mooi af maken. De serie gaat dus terug naar zijn oorsprong, prachtige graphics met een heerlijke gameplay en grootse snelheid. Het spel zal meerdere soorten views bevatten waaronder een Cockpit view, deze was ook al beloofd in de Fzero X maar die is er nooit van gekomen. Nu zit het er wel in en die zal de gigantische snelheid alleen maar beter in beeld brengen. Je zit met je neus in de actie. You can drive my car baby Het wagenpark zal net als de vorige delen bestaan uit vreemde kleurige, leuk gemodelde auto's die zo typerend zijn voor de serie. Zo is er een die aan een strijkbout doet denken! De wagens doen wat cartoony en comic achtig aan en dat zal sommige gamers misschien wat afschrikken. Zo is natuurlijk Captain Falcon (Ook als personage in Super Smash Brothers te kiezen) met zijn Blue Falcon weer van de partij. Deze bak lijkt op een hovercraft versie van de Batmobiel, compleet met vlammende uitlaat. Ook Mister Arrow heeft een superhelden pak en een wagen die rechtstreeks uit een comic lijkt te komen. De wagens en pesonages zijn dus lekker afwijkend en geven het spel een origineel gevoel. Sixflags? Ze lijken meer op een van de achtbanen uit Sixflags dan op raceparkoersen en ze nemen absurde vormen aan! Loopings en corkscrews, op de kop staand, cilinders, achtvormig noem maar op. Dit geeft het spel een sensatie gevoel die je niet bij veel andere spellen tegenkomt, met gigantische snelheid scheur je door een looping terwijl je ook nog eens 29 tegenstanders klop moet geven. Heerlijk! Daarnaast kan je je eigen creativiteit ook kwijt want het spel gaat waarschijnlijk ook een track editor bevatten en dat is natuurlijk een groot pluspunt. Kan je eindelijk zelf (acht)banen ontwikkelen en spelen. Dit kon ook al in de uitbereiding op de N64DD maar aangezien die nooit hier is uitgebracht kan je er vanuit gaan dat dit een first wordt voor veel fans van de serie. De multiplayer wordt hoogstwaarschijnlijk ook niet vergeten en zal de hoge snelheid in toom houden. Energie Kwa gameplay zal het spel sterk lijken op de N64 versie. Zo ook het gebruik van energie. Je hebt namelijk een balk die je schade aangeeft, word je gebeukt of knal je tegen de muur dan gaat het naar beneden. Je kan je energie weer aanvullen op roze gekleurde stukken baan die als een soort pitstop functioneren. Rij je er overheen dan vult de balk zich. Ook kun je, als je de tweede ronde hebt bereikt een speedboost naar eigen wil inzetten. Deze speedboost zuigt wel wat van je energie weg en je dient er zuinig mee om te gaan. Strategisch denken is dus vereist want met te weinig energie kom je niet ver. Op de weg zijn ook weer pijlen aangegeven die je eveneens een boost geven. Deze pijlen, vergelijkbaar met die van Mario Kart en Wipeout, zijn meestal op snelle stukken weg te vinden bijvoorbeeld op een recht stuk of als je net een looping ingaat. Kan je NOG harder gaan dan je al ging. Het combat gedeelte bestaat ook deze keer niet uit wapens. Het is nog steeds beuken geblazen met een klein aantal special moves. Dit zorgde bij Fzero X voor een eerlijk gevoel (Face it, voor de finish kapot geknald worden en naar je overwinning fluiten is klote en oneerlijk) en is gelukkig overgebracht. Tri-Force Het spel komt zoals eerder gezegd ook op Tri-Force board uit en die zal ongeveer het zelfde zijn. Maar wat is nou de link tussen de GC versie en deze. Tja dat is nog gissen maar je kan er wel wat bij denken natuurlijk. Misschien kan je bij het spel net als een aantal Dreamcast spellen wel via een speciale kaart je high-scores overbrengen naar de Arcade. Aangezien SEGA voor een groot deel het spel ontwikkelt is dit niet onmogelijk. Maar dat is dus gokken en daar zal later meer duidelijkheid over komen, dat lees je later wel in het nieuws. In Nederland is echter wel een groot tekort aan speelhallen dus we moeten wel eerst zien of de Arcade versie hier wordt uitgebracht. Laat maar komen die game Nintendo fans hebben met Fzero GC nog een spel om naar uit te kijken. Het ziet er nu al erg spectaculair uit en dat SEGA de game mede ontwikkelt maakt me nog meer naar het spel verlangen.