[Review] Geschreven door Gebruiker 3182 op 2005-04-21 20:12:08

Rayman DS review

We hebben voor jullie het door veel mensen bekritiseerde spel Rayman DS. Het spel is een poort van de topper Rayman 2, en of dit geslaagd is lees je in de review.

Rayman 2 werd door veel mensen de op één na beste platformer voor de N64 genoemd (Super Mario 64 is natuurlijk de beste). Met de komst van de DS, hoe ironisch dit ook is, nemen beiden titels het wederom tegen elkaar op voor deze titel. Van Super Mario 64 DS weten we al dat het een geslaagde game is, maar hoe het Rayman 2 afgaat zul je gaandeweg de review wel zien. De DS is zoals gezegd dus niet het eerste platform wat onze ledenmaatloze vriend aandoet. Op bijna elk denkbaar apparaat is Rayman wel speelbaar, van de Xbox tot de N-Gage, van de GBA tot je mobiele telefoon. De spellen waren altijd van redelijke kwaliteit, maar van Rayman 2 mag je wel zeggen dat het een uitzondering is. Geen slechte keuze dus van Ubi Soft om het spel te porten naar de DS, zeker omdat een bijna vergelijkbare console qua grafische kracht, de N64, er met deze game een toppertje bij had. Is dit ook zo op de DS? Lees verder..
[url=http://www.m-gaming.nl/files/RaymanDS002.jpg]
Graphics Ubi Soft heeft met dit spel een mooi grafisch spel gecreëerd waar verder niets op aan te merken is. Er zijn af en toe wel wat momenten waar je van denkt “daar mocht je wel wat minder pixels zien”, maar toch blijft het spel er redelijk uit zien. Alleen het nadeel is wel dat Ubi Soft veel van de DS vraagt, ik neem als voorbeeld het water: de stijl die ze in Super Mario 64 DS gebruiken is vele malen mooier dan die van Rayman DS, alles is veel gladder. Bij Rayman DS ziet alles er heel erg blokkerig uit en probeert een heel erg realistisch water te creëren wat dus daardoor niet echt goed lukt. Maar dit soort water zat ook al in de N64 versie dus ik kan Ubi Soft wel enigszins begrijpen dat ze deze stijl aanhouden. Wat me nog wel het meest ergert qua graphics zijn de framedrops in het spel, elke keer als je in een “grote” wereld bent gaat de game lichtjes haperen, wat elk ander spel zonder moeite trekt. Ook had ik liever meer beweging gezien op het onderste scherm, er gebeurt namelijk compleet niks daar! Je hebt tijdens het spelen een blauwe achtergrond met een tekening erin waar je een soort van analoge stick op ziet die je met je thumb-strap kan gebruiken om Rayman te besturen. Dit krijg je zelfs ook te zien als je het spel opstart en in het menu zit! Het onderste scherm heeft dan totaal geen nut. Ze konden beter zo doen dat je op het onderste scherm de opties aan kan tikken en je op het bovenste scherm het gene ziet wat je hebt aangetikt en dat je via de toetsen de opties kan veranderen. Voor de rest heb ik niets te klagen over de grafische kwaliteiten, ze hadden er alleen wat meer tijd in moeten steken.

Sound, replay en conclusie

Sound Natuurlijk heeft Rayman de leuke deuntjes overgenomen uit de originele versie. Wat me alleen wel meteen opviel is dat de muziek erg zacht staat als je hem volop zet, zeker als je dit vergelijkt met andere spellen. Ik kon mijn eigen spel niet eens horen in een drukke aula. Ik hoorde wel de DS van iemand die aan de overkant van de tafel zat. Dit hadden ze dus duidelijk beter moeten doen. De kwaliteit van de muziek is erg goed en je hoort nergens geruis wat ik een dik pluspunt vindt. Wel had ik graag Voice-Acting in de game gehad. Nu hoor je alleen maar wat gesis als Rayman of één van zijn vrienden aan het praten is. Ik weet niet hoe voice-acting zal klinken op de DS, maar het lijkt me zeker wel mogelijk. Ik denk zelfs dat ze bij Ubi Soft zo lui zijn geweest dat ze precies dezelfde stemmen uit Rayman 2 erin hebben geplakt en geen poging hebben gedaan om de kwaliteit te verbeteren. Ik zie het geluid echter niet als een groot minpunt en ik maak er ook niet echt een drama van. Geluid is dus gewoon in orde, maar er had wat meer aandacht aan besteedt mogen worden.

Replay Rayman DS heeft een aardige replaywaarde. Je kan namelijk gemakkelijk nog een keer de adventure mode spelen omdat je “Lums” moet verzamelen in het spel. Er zijn er in totaal 999 van, en dit kan mooi wat tijd in beslag nemen. Als je wil weten wat je hebt in elke wereld dan kan je dat zien in de “hoofdwereld” van het spel. Daar kan je van een oude naar een nieuwe wereld gaan, en zie je meteen de info van de wereld waar je in wil gaan erbij. Maar of het spel ook lang blijft boeien? Ik weet het niet. Ik ben sowieso nooit zo’n erge Rayman fan geweest en zal dit spel niet met plezier nog een keer in mijn DS steken, zeker omdat ik elke keer denk aan de moeilijke stukken die het overwicht hebben in het spel. Conclusie [url=http://www.m-gaming.nl/files/RaymanDS004.jpg][img]http://www.m-gaming.nl/files/RaymanDS004.jpg align=left width=100[/img][/url]Rayman DS is zeker een leuk spel, alleen had Ubi Soft toch wat meer tijd moeten nemen om de laatste paar foutjes eruit te halen en het spel wat te verbeteren. Ik had erg graag een multiplayer in het spel gezien en snap ook niet echt waarom ze dit hebben laten vallen. De graphics zijn erg mooi alleen zijn de framedrops weer een groot minpunt. De DS moet dit spel gemakkelijk kunnen trekken en ik snap eigenlijk niet waarom dit bij Rayman DS niet het geval is. De sound is erg goed en ben er erg tevreden over. Het is een leuk spel maar het heeft een paar grote minpunten, waardoor hij de volle 45 Euro niet waard is.

N1 Score: 5.5

+

-

Gekoppelde games

Rayman DS (Nintendo DS)